مقالات

بهترین جنس الیاف داخل روتختی

بهترین-جنس-الیاف-داخل-روتختی

اهمیت الیاف داخل لحاف روتختی از هیچ کس پوشیده نیست، به همین دلیل در این مطلب می خواهیم در مورد الیاف لحاف صحبت کنیم. ایرانی‌ها در زمان خواب از روانداز استفاده می‌کنند. پتویی که حجم زیادی نداشته باشد و یا لحاف پر حجمی که وزن کمی دارد از جمله رواندازهایی هستند که برای خواب استفاده می‌شوند. رواندازهای خیلی سنگین در گذشته استفاده می شد اما اکنون دیگر اینگونه لحاف ها تقاضا ندارند.   در حال حاضر انواع مختلفی از بالش‌ها و روتختی‌های سبک در بازار وجود دارند که هر فرد می تواند مطابق با نظر خود یکی از انواع روتختی ها را انتخاب کند. آگاهی نسبت به الیاف مختلف در انتخاب روتختی به شما کمک خواهد کرد.

الیاف چیست؟

به رشته‌های نازکی که استحکام لازم برای ریسندگی را دارند، الیاف گفته می‌شوند. پارچه و نخ از الیاف تشکیل شده‌اند. بر اساس شیوه تولید، الیاف موجود در بازار شامل الیاف مصنوعی و طبیعی است که هر کدام از الیاف ها برحسب استفاده‌ای که از آن می شود، نام مخصوص به خود را دارد.

انواع الیاف داخل روتختی

لحاف، بالش و کوسن، سرویس روتختی را تشکیل می‌دهند. داخل بالش، لحاف و کوسن را با الیاف پر میکنند اما آیا الیاف داخل لحاف روتختی با الیاف داخلی بالش یکی است؟ الیاف داخل لحاف روتختی شامل پنبه، کتان، بامبو و ابریشم است.

انواع الیاف لحاف

انواع الیاف لحاف شامل پنبه، اکالیپتوس، پر، بامبو، ویسکوز و پلی استر است که در ادامه بیشتر در این باره توضیح خواهیم داد.

آشنایی با مهم‌ترین نوع‌های مختلف الیاف داخل روتختی

  • پنبه

یکی از الیاف‌های محبوب برای روتختی، پنبه است. الیاف ریز پنبه مصری، روتختی بسیار نرم تولید می کند. روتختی‌هایی که تراکم پنبه داخل آن‌ها کمتر است، قیمت ارزان‌تری دارند؛ اما مانند پنبه مصری دوام ندارند.

  • کتان

الیاف کتان، هسته‌ای تو خالی بوده و گرمای خوبی ایجاد می‌کند. جریان هوا داخل این الیاف وجود دارد و رطوبت زیادی را جذب می‌کند. حساسیتی ایجاد نمی‌کند و آلودگی‌ها را دفع می نمایدو

  • بامبو

این الیاف باکتری و میکروب را دفع می‌کند. همچنین این الیاف گرما را دفع کرده و حس خنکی ایجاد می‌کند.

  • ابریشم

ضد حساسیت بودن و ضد باکتری بودن از ویژگی‌های برجسته الیاف ابریشم است. افرادی که از اگزما رنج می‌برند بهتر است از روتختی‌های ابریشمی استفاده کنند.

  • اکالیپتوس

لیوسل از الیاف ارگانیک است که از درخت اکالیپتوس تولید می‌شود. برای تولید این الیاف از تکنولوژی مدرن استفاده می‌شود و دوستدار محیط زیست است.

 

الیاف داخل روتختی از چه جنسی است؟

  • پر

یکی از الیافی که استفاده از آن قدمت زیادی دارد پر است. از گذشته تاکنون از پر برای بالش، لحاف و روتختی بسیار استفاده می‌شود. نرمی و راحتی الیاف پر باعث شده که طرفداران زیادی داشته باشد. روتختی‌هایی که دارای پر هستند، طرفداران زیادی دارند برای نمونه روتختی عروس را از الیاف پر درست می‌کنند. برای یکدست کردن روتختی، پرهای درشت و ریز باید با هم در داخل روتختی قرا بگیرند. البته حجم بیشتری از روتختی باید از پر درست تشکیل شود.

  • الیاف ویسکوز

این الیاف مصنوعی هستند و وزن کمی دارند. در مقایسه با الیاف دیگر قیمتشان مناسب است. نه تنها برای لحاف بلکه برای دوخت روتختی و بالش نیز از الیاف مصنوعی ویسکوز استفاده می‌شود. افرادی که پوست حساسی دارند می‌توانند از لحاف، روتختی و بالشی استفاده کنند که دارای الیاف ویسکوز می‌باشند زیرا این الیاف حساسیتی ایجاد نمی‌کند

  • بامبو

الیاف بامبو مانند پشم و پنبه شناخته شده نیست. بامبو رطوبت زیادی را جذب می‌کند و گردش هوا در داخل آن به خوبی صورت می‌گیرد. این الیاف بوی بد را دفع می‌کند. استفاده از روتختی‌های بامبو در مناطق گرم بسیار مناسب است.

بهترین الیاف برای لحاف روتختی

بهترین الیاف داخل لحاف روتختی چه الیافی است؟ مسلماً الیاف طبیعی بهترین گزینه معرفی می شود. برای بررسی بیشتر الیاف های طبیعی را مورد بررسی قرار می دهیم.

  1. پشم

گرما داخل این الیاف حفظ می شود و از جمله الیاف طبیعی است. این الیاف دما را به صورت متعادل حفظ می‌کند. شستن آن به سهولت انجام می‌شود و ضد آلودگی‌های باکتریایی و میکروبی است. برخی متخصصان این الیاف را برای افرادی که دردهای عضلانی دارند توصیه می‌کنند. همچنین افرادی که طبع سرد دارند بهتر است از روتختی‌های پشمی استفاده کنند.

  1. پنبه

پنبه یکی دیگر از انواع الیاف طبیعی است که حساسیت پوستی ایجاد نمی‌کند. این الیاف جاذب رطوبت است. بنابراین در روزهای سرد، استفاده از روتختی‌های پنبه‌ای توصیه می شود.

  1. پر

معمولاً پر موجود در روتختی‌ها از غاز و مرغ تهیه می‌شود ولی در برخی مواقع از پر قو نیز استفاده می کنند. پر قو نسبتاً گران تر است.

  1. ویسکوز

ویسکوز یکی از الیافی است که قیمت مناسبی دارد و مقرون به صرفه می‌باشد. این الیاف مصنوعی سبک‌تر از الیاف طبیعی است و حساسیتی برای افراد ایجاد نمی کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *