مقالات

چند مدل کالای خواب داریم؟فرق روتختی و کاور لحاف چیست؟

در گذشته اکثر خانواده ها برای خواب از لحاف و تشک های سنتی و دست دوز استفاده می کردند ولی با گسترش فرهنگ استفاده از تخت خواب، سرویس های روتختی نیز پای خود را به درون خانه ها باز کردند. روتختی نیز به مانند اکثر لوازم منزل که در سالهای اخیر وارد خانه ی خانواده ها شده و میتوان به جرات ادعا نمود که با تنوع بی نظیر خود به کالای خواب محبوب بدل شد .لازم به ذکر است که انواع روتختی ها فارق از هر جنس و سن و سلیقه ای است و از جذابترین طرح آن می توان به روتختی دخترانه و روتختی پسرانه اشاره کرد . ما در این مقاله سعی داریم شما را با مفهوم کلی روتختی و اجزای مکمل آن بیشتر آشنا کنیم.

تکه های مورد استفاده در یک سرویس روتختی چیست:

 1. کاورلحاف  

    کاور لحاف یک کیسه دوخته شده توسط پارچه ملحفه ای می باشد که یک لحاف لایت درون آن قرار می گیرد. معمولا کاورهای لحاف یا زیپ دار هستند یا دکمه دار. یعنی اینکه بعد از قرار دادن لحاف لایت داخل کاور لحاف، توسط زیپ یا چندین دکمه درب کیسه ی کاوری بسته می شود تا لحاف لایت از درون آن خارج نشود. معمولا در گوشه های داخلی کاور لحاف دو بند برای گره زدن کاور به بند های لحاف لایت وجود دارد تا لحاف درون کاور جابجا نشود. جنس کاور لحاف از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا در تماس مستقیم با بدن می باشد و یک یا دو طرف آن طرح دار خواهد بود. معمولا در طرح های سه بعدی یک طرح لحاف ساده است.

2.لحاف یا لحاف لایت

اگر داخل پارچه ی ملحفه ای را با الیاف پشم شیشه یا هر الیاف دیگری پر کنیم و مجموعه حاصل را طوری بدوزیم که الیاف از کاور جدا نشود به آن لحاف می گوئیم. معمولا لحاف ها نیز یک یا دو طرفشان طرح دار می باشند اما اگر هر دو طرف لحاف بدون طرح و سفید رنگ بود به آن لحاف لایت می گویند. اکثر لحاف های لایت در گوشه هایشان بندهایی دوخته شده دارند تا بتوان آنها را به کاور لحاف گره زد تا درون کاور لحاف جابجا نشوند. در برخی از سرویس ها این کار بوسیله چندین دکمه در وسط کاور لحاف صورت می گیرد.

3.ملحفه تشک

یک ملحفه که به عنوان روکش برای تشک استفاده می شود را ملحفه تشک می گویند. ملحفه تشک می تواند کشدار یا دوردوزی شده باشد. نوع کشدار آن مرسوم تر و کاربردی تر است اما می توان بوسیله چندین سنجاق یک ملحفه دوردوزی شده را از زیر به تشک فیکس کرد و بخوبی از آن استفاده کرد.

4.ملحفه روانداز

ممکن است در برخی سرویس های روتختی یک ملحفه دوردوزی شده طرح دار جهت استفاده در روز های گرم قرار داشته باشد. به این ملحفه، ملافه روانداز نیز گفته می شود.

5.روبالشتی

در هر سرویس روتختی بسته به کاربری آن یک یا چند روبالشتی وجود دارد. هر روبالشتی یک کاور جهت قرار گرفتن بالشت در داخل آن می باشد. دقت کنید که در سرویس های روتختی، داخلی بالشت جزء تکه های سرویس نمی باشد و باید آنها را جدا تهیه کنید. جنس روبالشتی ها هم از جهت اینکه سر بر روی آنها قرار می گیرد و هم از جهت اینکه بیشتر از سایر تکه ها شسته می شوند از اهمیت بالایی برخوردار هستند. معمولا روبالشتی ها به ابعاد استاندارد 50 در 70 سانتی متر تولید می شوند.

6.روکوسنی

ممکن است در یک سرویس روتختی یک یا چند عدد روکوسنی جهت زیباتر شدن تخت وجود داشته باشد. روکوسنی ها معمولا با ابعاد مربعی 40*40 یا 50*50 سانتی متر تولید می شوند و اگر داخل آنها را با داخلی مناسب پر کنید می توانند به شکیل تر شدن تخت خواب شما کمک کنند.

تمامی این محصولات با طرح ها و رنگ های متفاوت با قیمت های مناسب میتوانید در فروشگاه اینترنتی اینترزیست پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *