مقالات

نحوه صحیح شستشویی حوله ها

حوله یک وسیله کاملا شخصی است و هرگز نباید به طور مشترک با دیگران استفاده شود حتی اگر خودتان برای مدتی بیمار بوده اید، پس از بهبودی، حتما حوله قبلی را تعویض و به صورتی که گفتیم شسته و خشک کنید. رعایت بهداشت نگهداری حوله برای حفظ سلامتی ضروری است . حوله دست و صورت خود را به هیچ عنوان در داخل دستشویی آویزان نکنید .

حوله یکی از مهم‌ترین وسایل خانه است که باید همیشه بهداشتی و تمیز باشد. معمولا حوله دستی، حوله استخری، حوله حمام و حوله تن پوش در رنگ و اندازه‌های متفاوت در هر خانه‌ای پیدا می‌شود. اما شستن حوله را دست کم نگیرید، چون ممکن است باکتری و میکروب در پرزهای حوله رشد و شما را بیمار کند.
شما باید به منظور بهداشت کافی و سلامت خود و خانواده‌تان در بازه های زمانی ۳ الی ۴ روزه شستشوی حوله را در برنامه خود قرار دهید. با این حال اگر نگران عمر حوله هستید و می‌خواهید بافت و کیفیت حوله حفظ شود، باید نکاتی را رعایت کنید.

ویژگی های حوله خوب:

• حوله ها باید تا جای ممکن ساده و به رنگ سفید باشد.
• حوله ها نباید در مقابل نور تغییر رنگ دهد.
• بعد از شستشوی حوله نباید پرز دهد.
• حوله ها نباید بعد از مدتی لطافت خود را از دست دهد.
• حوله بید آب گیری ( جذب آب ) بیشتری داشته باشد.
• پس از چندین بار شستشو حوله ها تغییر رنگ ندهد.

نکاتی در رابطه با نگهداری حوله ها

  1. حوله نو را پیش از استفاده بشویید:
  • پس از آنکه یک حوله جدید خریدید، باید پیش از استفاده، حوله نو را بشویید. چرا که:
  • برخی از حوله‌های نو رنگ اضافی دارند که باید پیش از استفاده شسته و پاک شود تا دست و بدن شما را آلوده نکند. همچنین این رنگ‌ها ممکن است باعث حساسیت نیز ‌شوند.
  • در ساخت اکثر حوله‌ها سیلیکون به کار رفته است تا حوله پفی و حجیم به نظر برسد؛ شستشوی حوله وجود این مواد را به حداقل می‌رساند.
  • ممکن است حوله در کارخانه، انبار یا فروشگاه، در تماس با کک، شپش یا انواع دیگر حشرات قرار گرفته باشد. هرچند که این اتفاق امروزه نادر است، اما احتمال دارد این حشرت در حوله‌ها لارو گذاری کرده باشند.

 

2.حوله را در مدت زمان مشخص بشویید:

به این موضوع فکر نکنید که چند وقت یک بار باید حوله را بشویید. در برنامه روزانه خود شستشوی حوله را هر سه یا چهار روز یک بار قرار دهید.
معمولا حوله را با آب گرم می‌شویند، اما اگر می‌خواهید رنگ حوله حفظ شود، شستشوی حوله با آب سرد مانعی ندارد. البته این نکته را در نظر بگیرید که حوله سفید را به همراه حوله‌های رنگی نشویید، چرا که ممکن است رنگش تغییر کند.

 

3.حوله را به تنهایی بشویید:
همیشه سعی کنید حوله را به تنهایی در لباسشویی بیندازید و به همراه لباس‌های دیگر نشویید. خصوصا حوله حمام را هیچ‌گاه با لباس‌های دیگر نشویید.
ممکن است حوله شما رنگ بگیرد یا آلودگی لباس‌های دیگر را درون پرز خود جذب کند. همچنین حوله خیس وزن بالایی دارد و اگر در لباسشویی به همراه لباس‌های دیگر قرار گیرد، به خوبی شسته نمی‌شود.

 

4.از مواد شوینده و سرکه استفاده کنید:

برخی بر این باورند که حوله‌های خود را با آب خالی بشویند تا عمر حوله‌ بیشتر شود. اما پرز حوله بهترین محل برای رشد و تجمع باکتری، عفونت و ویروس است. معمولا در بیشتر خانه‌ها حوله خشک‌کن وجود ندارد و حوله‌ها مرطوب باقی می‌مانند. پرز مرطوب حوله بهترین مکان برای رشد و زندگی باکتری است.
  شستشوی حوله با آب خالی را فراموش کنید و از مواد شوینده و پاک کننده مناسب حوله استفاده کنید.

 

5.برای شستن حوله ها از نرم کننده استفاده نکنید:

به هیچ وجه برای شستشوی حوله تنها از نرم کننده استفاده نکنید. نرم‌کننده ها قدرت پاک کنندگی و ضدعفونی کننده ندارند. بهتر است بعد از شستشوی با پودر لباسشویی آن‌ها را در محلولی از نرم کننده و آب ولرم بیاندازید, و حواستان باشد که نرم کننده  به خوبی در آب حل ویکنواخت پخش شده باشد. در استفاده ماشینی بهتر است قبل از مصرف، هر پیمانه نرم كننده با یك یا دو پیمانه آب رقیق شده و سپس مورد استفاده قرار گیرد.اگر نرم‌کننده را مستقیم روی حوله بریزید باعث  لکه شدن حوله می‌شود.
هرگز پودر لباس‌شویی و مایع و یا پودر نرم کننده و یا مواد دیگری که برای نرم ‌شدن حوله بکار می‌برید را با هم مخلوط نکنید زیرا ترکیب این مواد با هم رسوب ‌زا است و در بافت حوله رسوب می‌کند و لطافت آن را از بین می‌ برد.

6.حوله را تکان دهید:
پس از آنکه حوله را شستید، حوله خیس را چند بار تکان دهید. این کار باعث می‌شود:
آب اضافه از حوله گرفته شود.
• حوله زودتر خشک شود.
• حوله مانند روز اول پف کند و حجم بگیرد.

7.حوله را با دقت خشک کنید:

لباس‌هایی که در خشک‌کن لباسشویی قرار می‌دهید، از حوله سریع‌تر خشک می‌شوند. چرا که حوله سنگین‌تر است و حجم بالایی دارد.
هیچ‌گاه حوله را اتو نکشید. اتو حجم حوله را کم می‌کند، بافت حوله را از بین می‌برد و پف حوله را خراب می‌کند. در نتیجه این کار باعث می‌شود از عمر حوله کم شود.
بهترین راهکار خشک کردن حوله دستی، حوله استخری، حوله تن پوش و حوله حمام به روش سنتی است. یعنی شما می‌توانید حوله را زیر نور خورشید پهن کنید. خورشید علاوه بر خشک کردن حوله، باکتری و میکروب‌ها را از بین می‌برد.

 

با رعایت این 7 نکته آسان طول عمر حوله های خود را افزایش دهید و از رشد میکروب وباکتری روی حوله ها جلوگیری کنید.فروشگاه اینترنتی اینترزیست همواره در تلاش است محصولات با کیفیت و با قیمت مناسب برای شما عزیزان فراهم کند.

شما میتوانبد از طریق منوی بالای صفحه در دسته بندی حوله ها حوله های با کیفیت و مرغوب را مشاهده و انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *