مقالات

چگونه لحاف و روتختی هارا بشوریم؟

طرح-ایندیا

نگهداری از لحاف و روتختی و به طور کلی کالای خواب بسیار ساده به نظر میرسد.اما جالب است بدانید که یک روتختی تنها زمانی عمر طولانی خواهد داشت که به صورت کاملا اصولی تمیز و نگهداری شود.روتختی  باید در شرایطی مطلوب به دور از هرگونه حشره و آسیب های ناشی از دمای هوا قرار گیرد تا مانند روز اول ظاهر و فرم عالی اولیه را حفظ نماید.

اگر به دنبال مطلبی هستید که به شما در نحوه شستشو روتختی ها و لحاف هایتان کمک کند این وبلاگ را تا آخر بخوانید.

شستن روتختی ها

یکی از نکات مهم در شستن رو تختی ها شستشو با ماشین لباسشویی است. زیرا در شستشوی دستی امکان باقی ماندن مواد شوینده به دلیل عدم آبکشی صحیح و سنگین بودن وزن کالاهای خواب پس از خیس شدن می باشد، که در نتیجه باعث آلرژی و ایجاد حساسیت های پوستی می شود. بنابراین اگر به هر دلیلی امکان استفاده از ماشین لباسشویی را نداشتید حتما چندین بار عمل آبکشی را انجام داده و از پودر شستشوی کمتری استفاده نمایید.

در هنگام شستشو روتختی با ماشین لباسشویی حتما به نکات زیر توجه نمایید: 

  • پیش از شستشو روتختی لکه های موجود روی آن را از بین ببرید.
  • هرگز روتختی را با لباس‌ها نشویید چون ممکن است باعث رنگ دادگی و تغییر رنگ روتختی شما شود. 
  • بهتر است روتختی را با آب گرم و صابون بشویید و داخل خشک‌ کن کاملا خشک نمایید.
  • همچنین یکی از روش‌های طبیعی برای روشن شدن روتختی سفید، اضافه کردن ¼ پیمانه آبلیمو و شستن آن با آب ‌گرم است.
  • برای جلوگیری از آسیب رساندن به بافت پارچه روتختی را به صورت گرد داخل ماشین لباسشویی قرار دهید، این کار از کشیدگی و تغییر شکل آن جلوگیری می‌کند.

 

اجتناب از اشتباهات متداول در شستن روتختی

برای تمیز کردن روتختی تخت نباید به راحتی آن ها را در ماشین قرار دهید، بدون هیچ توجهی به اجتناب از اشتباهات رایج، اگر پیش از شروع فرآیند تمیز کردن از اشتباهات پیشگیری کنید، می توانید از استرسی که می تواند خواب را خراب کند، خودتان را نجات دهید.

کم کردن اضافه بارِ ماشین های شستشو:همه ماشین های شستشو هم اندازه نیستند و نمی توانند بارهای بزرگ را تحمل کنند.، یک روتختی دو نفره ی بزرگ می تواند کاملا فضای ماشین لباسشویی را اشغال کند .

تنظیمات اشتباه ماشین شستشو:به طور کلی ، تنظیمات قوی ِ شستشو برای پارچه های کثیف محسوب می شود، مانند لباس های کار و روتختی باید در شستشو در یک تنظیمات معمولی قرار گیرند، تنظیمات معمولی نیز برای جلوگیری از چروک شدن بیش از حد موثر است.

بیش از حد خشک کردن:از آنجا که رو تختی ها فضای زیادی را اشغال می کنند، به نظر می رسد که ممکن است طول بکشد تا خشک شوند.

روتختی رنگی: حتما اطمینان حاصل کنید که روتختی شما رنگ نمی دهد یا با لباس های که رنگ می دهد داخل ماشین نندازید.

خشک  نکردن روتختی: خشک نکردن روتختی باعث چروک شدن و بوی بد گرفتن رو تختی شما می شود زیراخشک کن باعث می شود روتختی قبل از قرار گیری روی تخت، نرم شود، یک محیط بسیار گرم می تواند باعث شود که ملحفه ها عمر کوتاه تری داشته باشند.

 

روتختی جدید را چگونه بشوریم؟

روتختی تازه که از بسته در آورده می شوند، ممکن است بدلیل مواد شیمیایی اضافه شده در طول فرایند تولید کمی زبر باشند، مواد شوینده معمولی می توانند در مواد شیمیایی قفل شوند و از این طریق مانع نرم شدن نهایی روتختی تختخواب شوند، برای مقابله با این موضوع، مهم این است که قبل از استفاده از روتختی ، آن را با جوش شیرین و سرکه ، بشورید، از یک فنجان جوش شیرین استفاده کنید تا شستشو را شروع کنید و سپس یک فنجان سرکه سفید را به چرخه شستشو اضافه کنید، بعد از این شستشو ، ملحفه های تخت برای استفاده آماده می شوند.

 

پاک کننده ی لکه های روتختی:

رو تختی ها لک می شوند، چه از بیماری و یا غذا، و یا فقط زندگی و خوابیدن عادی، اگر بتوانید همان موقع که لک می شوند اقدام به تمیز کردن آن کنید، به نتایج بهتری برای از بین بردن آن دست پیدا می کنید.

لکه های تازه: رو تختی و یا رو بالشتی را در بیاورید و لکه ی آن را با آب سرد تمیز کنید.

خون:آب سرد اولین دفاع برای مبارزه با لکه های خون است، اگر آب به تنهایی کار نکند، اضافه کردن کمی از شامپو یا مواد شوینده برای کمک به شستشوی مناسب است.

روغن بدن:خوابیدن بین ملحفه های رو تختی و روی رو بالشتی، روغن را از بدن و مو بر روی روتختی انتقال می دهد، برای لکه های روغن بدن، روتختی را در ماشین لباسشویی با یک چهارم فنجان بوراکس با کمی صابون های مایع ظرفشویی مخلوط کنید و یک سوم فنجان سرکه سفید به آب اضافه کنید  پس از خیساندن سی دقیقه ای در مخلوط انها را در اب گرم قرار دهید، دوم خشک کردن روتختی تخت رنگی، یک نقطه که سایه ای بیشتری دارد پیدا کنید تا از بی رنگ شدن پارچه جلوگیری شود، برای جلوگیری از آسیب های باد، روتختی را در گوشه ها قرار دهید و نه در وسط.

شستن روتختی های ظریف

در هنگام شستشو رو تختی ها دقت کنید که رنگشان ثابت باشد، برای اطمینان از این موضوع قبل از شستشوی کامل، قسمتی از روتختی را امتحان کنید، به این صورت که گوشه ی مخفی از روتختی را داخل کمی ماده شوینده فرو ببرید و به رنگ آن توجه کنید. در صورت تغییر رنگ، آن را برای شستشو به خشک‌ شویی بدهید، همچنین روتختی ها را با آب سرد بشویید و درجه خشک‌ کن را روی دمای کم بگذارید و پس از آن در هوای آزاد خشک نمایید.

نکته: توجه داشته باشید که تمامی کالاهای خواب را پس از شستشو در هوای آزاد و نور آفتاب خشک نمایید.

شستن لحاف ها

برای شستن لحاف ها از همان ترفندهای ارائه شده برای روتختی ها کمک بگیرید. اما در صورتی که لحاف شما با پنبه پر شده است بهتر است شستشو را با دست انجام دهید و بعد از چندین بار آبکشی در هوای آزاد خشک نمایید، همچنین لحاف های پر و یا پشم شیشه را برای شستشو به خشکشویی بسپارید.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *