مقالات

فرق لحاف و روتختی

فرق لحاف و روتختی؛ تفاوت هایی که بهتر است بدانیم

لوازم خواب با گذشت زمان تغییر کرده و نوع دوخت، جنس پارچه،  و طرح و نقش‌های آن بهتر شده است. روتختی‌ها و لحاف هم مانند سایر کالای خواب، تنوع زیادی پیدا کرده و بهتر است در مورد استفاده و کاربرد هر یک بیشتر بدانیم. اگر شما هم اخیرا به دنبال خرید سرویس خواب بوده‌اید و نمونه‌های مختلف را در فروشگاه‌ها دیده اید، ممکن است برایتان سوال شده باشد که روتختی و لحاف چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟ در این مقاله فرق لحاف و روتختی را توضیح داده‌ایم.

روتختی و انواع آن

روتختی پوشش اصلی تخت است که از آن به عنوان روانداز استفاده می‌شود. روتختی را می‌توان جزو پرکاربردترین کالای خواب دانست که تقریبا در همه خانه‌ها وجود دارد. انواع روتختی در نوع جنس، الیاف، طرح و قیمت با یکدیگر تفاوت دارند. روتختی‌ها به انواع مختلفی از جمله روتختی عروس، روتختی چهارفصل، روتختی بهاره، روتختی کاوری، روتختی پیکه و لحاف روتختی تقسیم می‌شوند که در مورد آنها خواهیم گفت:

روتختی کاوری

روتختی کاوری به صورت کاور یا ملحفه عرضه می‌شود و برای آن شما باید یک لحاف داشته باشید تا از ملحفه بر روی آن استفاده کنید. بخش زیادی از روتختی‌ها به صورت کاوری در بازار عرضه می‌شوند.

روتختی پیکه

این نوع روتختی بیشتر شبیه روانداز است و به  دلیل جنس نخی و بسیار خنک آن، در مناطق گرمسیر و برای فصول گرم مورد استفاده قرار می‌گیرد. روتختی پیکه بافت مستحکم و منسجمی دارد که نسبت به پارچه ضخیم تر است اما ضخامت لحاف را ندارد.

لحاف روتختی

معمول‌ترین نوع روتختی است که بیشتر از بقیه مدل‌ها، مورد استفاده قرار گرفته و به صورت دوخت دار می‌باشد. یعنی پارچه لحاف و الیاف داخلی آن، با یکدیگر دوخته شده اند و قابل جدا کردن نیستند.

روتختی چهارفصل

این نوع روتختی همان طور که از اسمش پیداست برای همه فصل‌ها مناسب است. روتختی چهارفصل نوعی از روتختی کاوری به حساب می‌آید که شامل یک لایه پنبه دوزی شده است و در فصل گرما به صورت تکی و در فصل سرد، همراه با لحاف که داخل آن قرار می‌گیرد، قابل استفاده است.

لحاف چیست؟

لحاف، به پارچه ملحفه ای گفته می‌شود که داخل آن با پنبه، پشم و هر گونه الیاف دیگر پر شده و دور تا دور آن دوخته شده است. به طوری که الیاف داخل بیرون نمی‌ریزد. لحاف‌ها در دو حالت سفید و یا طرحدار وجود دارند. به لحافی که از هر دو طرف سفید و بدون طرح است، لحاف خام یا لایت گفته می‌شود. معمولا روی لحاف لایت، کاوری طرح دار کشیده می‌شود که به دلیل عدم جابجایی، از داخل به هم گره می‌خورند. یا ممکن است چند دکمه در وسط لحاف روی کاور دوخته شده باشد تا جابه جا نشود. بعضی از این کاورها هم به دلیل این که زیپ دارند، به کاور لحاف زیپ دار معروف هستند.

فرق لحاف و روتختی در چیست؟

روتختی فقط به عنوان یکی از لوازم خواب از سوی بانوان درنظر گرفته نمی‌شود. یکی از فاکتورهای مهم زمان خرید روتختی، زیبایی آن است که تاثیر زیادی روی دیزاین و دکوراسیون اتاق خواب دارد. اکثر لحاف‌ها طرح ساده ای داشته و تزئینات یا نقش متنوع زیادی ندارند. لذا برای کسانی که دنبال سادگی اند، انتخاب بهتری برای خوابیدن هستند. اما روتختی محدوده تنوع و کارایی بیشتری دارد.

همچنین شستشو وامکان تعویض روتختی کاوری راحت‌تر از لحاف است. روتختی کاوری نسبت به لحاف روتختی فضای کمتری را نیز اشغال می‌کند. البته این نکته را هم در نظر بگیرید که بطور کلی، قیمت سرویس روتختی نسبت به لحاف گرانتر است.

اگر بخواهیم فرق لحاف و روتختی را خلاصه بیان کنیم:

  • تنوع طراحی و جنس پارچه در روتختی بیشتر از لحاف بوده و ست کردن آن با بقیه لوازم خانه راحت تر است.
  • با توجه به اینکه لحاف ساده تر از روتختی است، برای خرید نیاز به تحقیق و وقت کمتری دارد.
  • لحاف معمولا بزرگ و دست و پا گیر است و در فصول گرم هم تقریبا کارایی ندارد. اما در عوش در فصل سرد، بسیار گرم و راحت‌اند.
  • سرویس‌های روتختی به تناسب اقلام کامل‌تری که نسبت به لحاف تک دارند، کارایی و قیمت بالاتری دارند.

خرید سرویس لحاف و روتختی

آشنایی با فرق لحاف و روتختی باعث می‌شود تا زمان خرید، انتخاب‌های آگاهانه تری داشته باشیم. سرویس روتختی معمولا دارای اقلام گوناگونی است که زمان خرید می‌توانید به دلخواه همه یا بعضی از آنها را انتخاب کنید. زمان خرید لحاف و روتختی، باید به نکات مهمی از جمله جنس، سایز، طرح و قیمت توجه کرد. بهتر است سرویس‌های روتختی را مد نظر قرار دهیم که معمولا دارای کاور لحاف یا یک لحاف دوخت دار هستند. لحاف و روتختی‌هایی که در سایت فروشگاهی ما وجود دارد، علاوه بر کیفیت مرغوب، از تنوع طرح و رنگ گسترده‌ای نیز برخوردارند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *